torsdag 3 maj 2012

Ansvar

Jag möttes av en märklig syn innan när jag väntade på att Caspian skulle åka ner för rutchkanan. Ner kommer en dvärghamster. Chockade tittar jag upp på en tjej som sitter brevid Caspian. 
Så där gör man inte, säger jag. Du kommer skada din dvärghamster och det är synd om den.
Tjejen tittar bara med tom blick åker ner till kompisen som tagit emot hamstern och sedan tar hon hamstern i handen och börjar hoppa runt. När jag blänger till på henne springer hon iväg.
Jag blir så arg, helt hade jag velat kalla henne för djurplågare och tagit med den stackars hamstern med mig hem. Men egentligen är det inte barnets fel. Hon var inte så gamal, kanske 5 år. Det är hennes föräldrar som borde veta bättre. 
Jag tycker barn ska kunna ta ansvar, men sen är frågan hur stort ansvar ett barn klarar av att ha. 
Jag tror att det kan vara bra för barn att lära sig ha hand om djur och visa ansvaret genom att komma ihåg att mata djuret och ge det kärlek. Men självklart ligger det störta ansvaret hos oss föräldrar, vi måste lära barnen!
På hemvägen tänkte jag på disney filmen Bolt där det finns en hamster som gör en massa saker, sånt får säkert barn att tro att dom verkliga hamstrarna klarar mer än vad dom gör!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar