onsdag 8 juni 2011

Angående Caspians ledighet från förskolan

Jag fick en kommentar där någon frågar om Caspian inte ska vara på förskola alls?! Och att det skulle vara jobbigt för mig att ha honom hemma och att barn behöver förskola.
Anledningen till att jag gör ett inlägg om detta är att jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att folk anser att barn behöver förskolan i stället för att vara hemma hos föräldrarna.


Jag tycker att förskola är något man lämnar barnet/barnen till när man har ett jobb eller något annat att gå till. Går man hemma så kan barnet/barnen oxå få vara hemma. Förskolan är absolut inget barnen behöver! Man kan aktivera barnen lika mycket på hemma plan som förskolan gör och dom kan lära sig lika mycket hemifrån som dom gör på förskolan. Det är hur man som förälder väljer att lägga tiden. Det finns öppna förskolan, rytmik, föräldragrupper och kyrkans barntimme som är helt perfekt att utnyttja när man går hemma. Barnen får leka, träffa andra barn och vuxna får träffa andra vuxna.
Är man en förälder som sitter framför tv hela dagarna och låter barnet aktivera sig själv, ja visst då kanske det anses att förskolan behövs. Men då anser oxå jag att man är en lat förälder.
Lägger man i stället ner energi på barnet så lär sig barnet lika mycket hemifrån som på förskolan. Det är vi föräldrar som ska forma/uppfostra våra barn inte förskolan.
Här hemma leker Caspian själv, vi leker med honom, vi lyssna på sago band, avslappningsband, musik där man ska göra rörelse till, vi sjunger för honom varje dag, vi läser sagor för honom varje dag, vi leker med lera, ritar och försöker måla med måla färg och vi  går ut varje dag, vi låter honom träffa andra barn, vi upprepar vad saker är för något, vi räknar med honom och vi ger honom bra mat. Vi gör vad som görs på förskolan. Vi är inge föräldrar som sätter barnet framför tv! 
Det finns även böker hur man lär barnen saker genom lek, ramsor och visor. Det har vi här hemma precis som förskolan! Är man tveksam på hur man ska kunna lära barnen vad dom lär sig på förskolan kan man alltid fråga. Antingen på förskolan, öppna förskolan, bvc eller varför inte andra föräldrar!


Att bli två barnföräldrar kommer bli jobbigt självklart, det tar tid innan man lär sig hitta bra rutiner som får vardagen att fungera bra. Men därför ska inte förskolan ta över vårat ansvar som föräldrar. Vi har valt att skaffa två barn och då har vi självklart gjort valet att anse att vi kan ta hand om två barn samtidigt, älska och uppfostra dom till bra människor.
Jag personligen skulle aldrig vilja gå hemma med det "nyaste" barnet mendas förskolan tar hand om det andra barnet. Jag vill ha båda mina barn hos mig, jag vill inte missa något i deras liv om jag har möjlighet till att kunna delta. 
Jag vet att många lämna sina äldre barn på förskolan när det kommer syskon, det är inget jag ser ner på eller tycker dom är sämre föräldrar. Jag kan helt enkelt inte förstå det bara!


Jag har haft den turen att få vara hemma fram tills ca 4-5 års åldern. Mamma och pappa jobbade men min farmor & farfar och mormor turades om att ha mig. Och jag älskade det. Tänk att få äta hemma lagad husmans kost varje dag och få en massa nybakta bullar/kakor det är inte helt fel! Jag vill ge våra barn det jag fick när jag var liten.
Min mamma jobbar även inom förskola och hade hon anset att Caspian behövde vara på förskolan hade hon nog sagt till mig att tänka över vårat beslut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar