fredag 7 januari 2011

Graviditet

När fick du reda på att du var gravid?
I början utav april tror det va den 5 eller 6
 
Var bebisen planerad?
Ja det var han

Hur lång tid tog det för dej att bli gravid?
Jag skrapades efter missfallet i februari så sa dom till mig att jag skulle vänta en menstruation innan vi försökte. Så fick jag mensen i början utav Mars sen blev jag gravid direkt därefter.

Mådde du illa mycket?
Varje morgon från v 9-20 och när jag kände lukten av pyttipanna eller ost


Hur blev ditt hår?
Som vanligt

Hade du mycket halsbränna?
Ja fruktansvärt mkt, grät pga att det va så jobbigt vissa nätter

Grät du för ingenting? 
Grät sällan men grät till varje avsnitt av one tree hill:P

Var du känslig?
Nej bara mest arg

Vad gillade du för mat?
Nyttig mat, sallad, kött potatis, smoothies

Vad kunder du inte äta?
Pyttipanna
 




När kände du bebisens första sparkar?
Natten efter ultraljudet 7 juli tror jag va i v 18 då

Var du ofta orolig?
I början va jag det dagligen men sen va det ingen fara så

Samlade du på dig gravidtidningar & böcker?
Ja för mkt, köpte varenda gravid tidning som kom ut

Sparkade bebisen mycket?
Ja dygnet om nästan, till och med när jag låg och sov sparkade han och så hade han hicka flera gånger om dagen

Fick du bristningar?  
Fick efter förlossningen på brösten då jag hade mjölkstockning men dom syns knappt

Hur kommer det sig att du behöll bebisen?
För vi ville ha ett barn, efter missfallet

Blödde du någonting? 
Ja någon gång i början
 



Levde du som vanligt?
Ja fast nyttigare

Hur gammal var du när du blev gravid?
18, skulle fylla 19
 



Hur tog dina föräldrar det?
Bra tyckte jag :)

Hur tog din partner det?
Han blev så klart jätte glad

Vart bodde du/ni?
När jag blev gravid bodde vi hos mamma, sen flyttade vi till en 1.a sen ca 1 månad innan Caspian föddes flyttade vi till en 3.a (där vi bor nu)

Hur ofta gick du till mvc?
Gick dom gånger man skulle komma på kontroller, annars va det bara en extra gång och det va i början för jag hade så ont.

Hur många ultraljud gjorde du?
Gjorde 1 när jag va i ca v 18 sen gjorde jag 1 ca 2 dagar innan Caspian föddes (V34) för att kolla om det fanns mkt fostervatten kvar och uppskatta vikten

Hur började din förlossning?
Slemproppen gick v 32, sen började vattnet sippra i v 34 och då blev vi inlagda sen igångsatt efter 3 dygn

Hur många timmar tog din förlossning?
 Från att dom riktiga värkarna sattes igång tog det 4 timmar och 34 minuter


Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Vaginalt

Hur mycket var du öppen när du kom in?
 Va inte öppen


Vilken smärtlindring tog du?
Duschade, sen akupunktur i pannan, sen lustgas i 10 minuter, efter 2 timmar rygg bedövningen

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
34 minuter

Blev det komplikationer?
 Ja moderkakan lossnade inte, sen när den väl kom ut va det inte hela så fick tabletter som skulle göra att det som va kvar lossnade, men blev inlagd på gyn 2 veckor senare för livmordes infektion


Blev du sydd?
 Ja, fast hade inte behövts hade bara en slitningsskada


Hur var vikt och längd?
2610 g och 48 cm

Ögonfärg
Nästan svarta

Hårfärg:
Mörk blond

Ammade du?
 Ja men fick sluta


Ammar du nu?
 Nej

Hur gammal är bebisen nu?
 14 månader


Vad tyckte du om förlossningen?
Hemsk innan ryggbedövning därefter helt ok

Vill du ha ett till barn?
Väntar andra barnet, sen få det vara nog för några år framöver men vill gärna ha fler i framtiden


Planerar ni ett till?Är gravid

När kommer andra barnet?
Loppan är beräknad till 17 juni

Vilken vecka födde du i?
v 34



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar