måndag 1 oktober 2012

Socones ala Martinique

Varit fruktansvärtsugen på scones i flera dagae, men så har vi inte haft vissa ingredienser hemma, sen har jag inte pallat. Men idag "visste" jag att vi hade allt hemma så när barnen var lagda för vila gick jag ut till köket för att göra scones. Saknade typiskt nog magarin, blev så förbannad! Men så tänkte jag att det borde funka på rapsolja så jag slängde ihop en sats med rapsolja och lite annat jag aldrig testat förut att ha i, ska man lika gärna testa en grej kan man ju testa allt annat man skulle kunna tänka sig ha i ;)

Du behöver:
9 ½ dl vetemjöl
1 ½ dl bakpulver
1 tsk salt
1 dl rapsolja
1 msk flytande honung 
2 dl mild yoghurt
2 dl mjölk

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Blanda mjöl, bakpulver, salt, rapsolja, flytande honung, yoghurten och mjölken. Arbeta till en smidig deg.
3. Dela degen i bitar, tryck ut runda kakor. Gör ett djupt kryss i varje bit.
4. Grädda i ugnen i 12 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar