måndag 7 mars 2011

V 26

Kroppen: Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.

Barnet: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.




Egna anteckningar/bild: Nu börjar jag äntligen mår bra. Illamåendet kommer endast någon gång ibland om jag stiger upp för tidigt på morgonen, foglossningen känner jag knappt av den gör sig bara påmind om det är jätte kallt ute så nu ska jag äntligen börja träna yoga och simma igen, halsbrännan kommer inte lika ofta och när den väl kommer så är det när jag ätit för mycket choklad eller annat godis. Det enda som inte försvinner utan blir kraftigare är sammandragningarna och förvärkarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar