söndag 18 november 2012

Städning & barn

Jag önskar att jag alltid hade ett fint och städat hem, men så är det låångt ifrån här hemma! 
Jag lever ihop med en riktig städ hatare och det kan faktiskt dra ner en själv till att inte orka städa så ofta. Men jag trivs bäst när det är städat och försöker hålla så iordning jag kan. 
Dels för att det är skönt och ser bättre ut och dels för att lära våra barn. Det känns som en viktig sak i uppfostran att lära dom att man ska städa. 

Caspian har sedan liten varit super duktig på att säda, men nu efter att ha gått på förskolan ett tag är det inte lika ordningsamt hos honom. Han stökar ner så att man knappt kommer in på rummet och städa det vill han inte.
Förrut behövde han bara städa sitt rum 1 gång om dagen och plocka iordning leksakerna han hade släpat ut. Men eftersom det blir rena kaoset här hemma så har vi ändrat lite på den reglern. 
Nu får han plocka iordning efter varje lek. Leker han med lego och sedan plocka fram bilarna får han städa upp legot först innan han påbörja nästa sak. Och det går faktiskt jätte bra. 
Men det blir ju en hel del städningar eller undan plockningar om dagen. Det är eftermiddag och vi har hunnit med att plocka undan 5 gånger på hans rum och plockat undan i resten av hemmet 1 gång. 
Sysslolös är man inte med barn iaf ;)

Hur gör ni hemma med barnen och städningen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar